ŽELEZNICE A UMĚNÍ - mapa vybraných uměleckých děl českých železničních nádraží

Celková koncepce: doc. Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.

Zpracování: Ing. arch. Veronika Dolejšová, Ing. arch. Lucie Formanová

Úvodní slovo: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.

Nádražní budovy i další drobná železniční architektura a její okolí bývají mnohdy provázány s pozoruhodným, historicky i esteticky významným výtvarným programem v podobě soch, mozaik, vitráží, reliéfů, nástěnných maleb, sgrafit apod. Tato díla však nejsou jen nepodstatným doplňkem zá­kladních funkcí a provozu daných industriálních a dopravních prostředí, ale vytvářejí z něj místo, v němž se návštěvník může lépe orientovat, identifiko­vat se s jeho kvalitami, prožívat cestu jako něco příznivého. Z běžné utilitární, uspěchané cesty, kterou už by chtěl mít raději za sebou, tak vzniká putová­ní rámované zážitky a vjemy, které se vepisují do cestovatelovy paměti. V duchu myšlenek sociologa a filozofa Marca Augého bychom mohli říci, že se díky inspirativnímu působení výtvarných děl proměňují "ne-místa" doprav­ních uzlů, chápaná často pouze jako praktická, rychle upotřebitelná a ještě rychleji zapomínaná prostředí, ve skutečná "místa" trvalých hodnot, v nichž se rodí kvalitní estetické vjemy hodné zapamatování a lákající k návratům.

Naše mapa je prvním pokusem o zvýraznění a ohodnocení volných výtvar­ných artefaktů v železničním prostoru. Díla, která se zde prezentují, ukazují pestrost přístupů jak z hlediska technických a formálních řešení (kovové a kamenné skulptury, vitráže, sgrafita ad.), tak z hlediska historického i tema­tického. Nádražní prostory a jejich okolí představují jako celek určitou pro­měnlivou, ohromnou galerii výtvarných tendencí zhruba od druhé poloviny 19. století do současnosti. Artefakty mají řadu specifik – často jsou prová­zány s funkcí místa, mají tedy dopravní tématiku, odkazují také k dějinám a paměti regionu či města, někdy se vyskytuje monumentální reprezentace dějinných a politických událostí a souvislostí.

Naše mapa si neklade za cíl být vyčerpávajícím dílem. Pokrývá jen repre­zentativní výběr "železničního umění", naznačuje jeho stylovou, historickou a obsahovou rozmanitost. Mapa vyzývá diváky k vlastnímu hledání těchto po­zoruhodných uměleckých projevů ve zdánlivě čistě funkčním a "průtočném" prostředí. V případě "železničního umění" jde o obrovskou "galerii" mnohdy dosti monumentálních artefaktů, které však někdy zůstávají paradoxně té­měř neviditelné. Umění na nádražích a kolem nich má neoddiskutovatelnou historickou a výtvarnou hodnotu, vypráví nám příběh několika epoch v rámci modernity, svébytným způsobem také komentuje roli dopravy, cestování, železnice a industriálních proměn v proměňujícím se světě posledních bez­mála dvou století. Mapa se snaží tato díla "zviditelňovat" a ukazovat jejich různé podstatné významy pro dnešního cestovatele a diváka.

Příprava mapy byla podpořena z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2027 (NAKI III) Ministerstva kultury ČR v rámci projektu Aktivní záchrana nemovitého průmyslového dědictví formou nového využití (DH23P03OVV025).

Mapa ke stažení ZDE: