ŽELEZNICE A UMĚNÍ - mapa vybraných uměleckých děl českých železničních nádraží
Celková koncepce: doc. Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.
Zpracování: Ing. arch. Veronika Dolejšová, Ing. arch. Lucie Formanová
Úvodní slovo: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Nádražní budovy i další drobná železniční architektura a její okolí bývají mnohdy provázány s pozoruhodným, historicky i esteticky významným výtvarným programem v podobě soch, mozaik, vitráží, reliéfů, nástěnných maleb, sgrafit apod. Tato díla však nejsou jen nepodstatným doplňkem základních funkcí a provozu daných industriálních a dopravních prostředí, ale vytvářejí z něj místo, v němž se návštěvník může lépe orientovat, identifikovat se s jeho kvalitami, prožívat cestu jako něco příznivého. Z běžné utilitární, uspěchané cesty, kterou už by chtěl mít raději za sebou, tak vzniká putování rámované zážitky a vjemy, které se vepisují do cestovatelovy paměti. V duchu myšlenek sociologa a filozofa Marca Augého bychom mohli říci, že se díky inspirativnímu působení výtvarných děl proměňují "ne-místa" dopravních uzlů, chápaná často pouze jako praktická, rychle upotřebitelná a ještě rychleji zapomínaná prostředí, ve skutečná "místa" trvalých hodnot, v nichž se rodí kvalitní estetické vjemy hodné zapamatování a lákající k návratům.
Naše mapa je prvním pokusem o zvýraznění a ohodnocení volných výtvarných artefaktů v železničním prostoru. Díla, která se zde prezentují, ukazují pestrost přístupů jak z hlediska technických a formálních řešení (kovové a kamenné skulptury, vitráže, sgrafita ad.), tak z hlediska historického i tematického. Nádražní prostory a jejich okolí představují jako celek určitou proměnlivou, ohromnou galerii výtvarných tendencí zhruba od druhé poloviny 19. století do současnosti. Artefakty mají řadu specifik – často jsou provázány s funkcí místa, mají tedy dopravní tématiku, odkazují také k dějinám a paměti regionu či města, někdy se vyskytuje monumentální reprezentace dějinných a politických událostí a souvislostí.
Naše mapa si neklade za cíl být vyčerpávajícím dílem. Pokrývá jen reprezentativní výběr "železničního umění", naznačuje jeho stylovou, historickou a obsahovou rozmanitost. Mapa vyzývá diváky k vlastnímu hledání těchto pozoruhodných uměleckých projevů ve zdánlivě čistě funkčním a "průtočném" prostředí. V případě "železničního umění" jde o obrovskou "galerii" mnohdy dosti monumentálních artefaktů, které však někdy zůstávají paradoxně téměř neviditelné. Umění na nádražích a kolem nich má neoddiskutovatelnou historickou a výtvarnou hodnotu, vypráví nám příběh několika epoch v rámci modernity, svébytným způsobem také komentuje roli dopravy, cestování, železnice a industriálních proměn v proměňujícím se světě posledních bezmála dvou století. Mapa se snaží tato díla "zviditelňovat" a ukazovat jejich různé podstatné významy pro dnešního cestovatele a diváka.
Příprava mapy byla podpořena z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2027 (NAKI III) Ministerstva kultury ČR v rámci projektu Aktivní záchrana nemovitého průmyslového dědictví formou nového využití (DH23P03OVV025).
Mapa ke stažení ZDE: